​​info@researchware.org             

​​​آکادمی پژوهش‌افزار

برنامه «سفیران آکادمی پژوهش افزار»

برنامه «سفیران آکادمی پژوهش افزار» چیست ؟

 هم اکنون که در روزهای پایانی سال 1401 هستیم، در آستانه ورود به یازدهمین سال فعالیت موسسه آمارافزار و پنجمین سال فعالیت آکادمی پژوهش افزار قرار داریم. در طول سال های گذشته، خوشبختانه، با دوستان بزرگوار زیادی در مسیر ارائه آموزش ها و برگزاری دوره های آموزشی، افتخار آشنایی داشتیم. بسیاری از این بزرگواران، هم اکنون در جرگه افراد حرفه ای و بسیار حرفه ای در عرصه‌های علمی پژوهشی می باشند.

یکی از توصیه های مشترک این عزیزان، تمرکز بر بیان تجربیات فراگیران و شرکت کنندگان دوره های آموزشی مختلف مجموعه ما بود. به عبارت دیگر، پیشنهاد این عزیزان این بوده که فضایی وجود داشته باشد (حال در داخل وب سایت ها یا شبکه های اجتماعی ما و ...) که امکان بیان تجربیات (البته چه مثبت و چه منفی)، کاربران به تفکیک دوره های آموزشی و ...، فراهم گردد.

شاید اگر میخواستیم، میتوانستیم این مهم را از همان روزهای آغاز فعالیت دو مجموعه آمارافزار و پژوهش افزار و یا به ازای برگزاری هر دوره آموزشی، داشته باشیم. اما به هر حال تصوّر اینجانب به عنوان مدیر این دو مجموعه در طول این دوران، این بود که به مصداق ضرب المثل شیرین پارسی، «مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید ...»، بهتر است رضایت عزیزان فراگیر یا شرکت کننده را در قالبهای دیگری مانند «بازاریابی دهان به دهان» (تبلیغات شفاهی) (بقول علمای مدیریت)، داشته باشیم.

اما حال با گذشت بیش از یک دهه از آغاز کار مجموعه های آموزشی ما و برگزاری بیش از 140 عنوان دوره آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت و آموزش بیش از 5000 نفر از متخصصین و فرهیختگان این مرز و بوم، جای یک برنامه مدوّن و کاربردی (منظور از کاربردی، مفید بودن برای طیفهای مختلف مخاطبین و گروههای هدف آموزش ما)، با هدف انتقال تجربیات گروه خاصی از دوستانی که بصورت مداوم و طولانی مدت، در تعداد نسبتاً زیادی از دوره های آموزشی شرکت نموده اند، خالی باشد.

بدین منظور، برنامه سفیران آکادمی پژوهش افزار را طراحی نمودیم. بدیهی است در این برنامه، ابتدا لازم است، واژه «سفیران» تعریف شود. معیار ورود مخاطبین گرامی در این برنامه (بعنوان یک «سفیر آکادمی ...»)، این است که حداقل به مدت سه سال و هر سال حداقل 4 برنامه آموزشی (یعنی مجموعاً 12 برنامه آموزشی حضوری یا آنلاین)، در آموزشهای ما شرکت نموده باشند.

اما نحوه اجرای این برنامه، بدین گونه است که یکسری مصاحبه های فردی، با یکایک این عزیزان برنامه ریزی شده که هر جلسه مصاحبه فردی بین 40 تا 60 دقیقه خواهد بود. در فاز آغازین این برنامه، با حدود 4 تا 8 نفر از این سفیران، مصاحبه شده و ویدیوی کامل این جلسات مصاحبه در اختیار عموم مخاطبین قرار خواهد گرفت.

در این برنامه ها، تلاش میگردد تا موارد زیر به مخاطبین منتقل گردد:

  • بیان تجربیات این عزیزان از آموزش‌ها (چه مثبت و چه منفی) و پیامدهای عینی و عملی که برای این بزرگواران، متعاقب آموزش‌های آکادمی، رخ داده است.
  • انتقال تجربیات خود در زمینه رشد و توسعه دانش و مهارتهای فردی و تیمی به مخاطبین عام آکادمی. قطعاً هر یک از این افراد حرفه ای، با ارتقاء دانش و مهارتهای خود در موضوعات پژوهشی، ممکن است مسیرهای متفاوتی را برای پیاده سازی روندهای توسعه ای دنبال نموده باشند. بعنوان مثال تشکیل تیمهای کاری برای طراحی، اجراء و نگارش برخی مقالات در این تیمها و دستاوردهای آنها که قطعاً میتواند برای گروههای دیگر نیز جذاب و کاربردی باشد.
  • ارائه پیشنهادات مختلف که میتواند به برنامه ریزی ما، بعنوان مدیران این دو مجموعه کمک در خور توجهی داشته باشد. این پیشنهادات، الزاماً به بیان نقطه نظرات این عزیزان در مورد عناوین آموزشی جدید، محدود نشده، بلکه میتواند به تکوین و استقرار برنامه های نوآورانه توسعه دانش و مهارتهای فردی و گروهی مخاطبین ما، مرتبط گردد.
  • ارائه پیشنهادات در زمینه «شبکه سازی پژوهشگران» کشورمان که قطعاً راهکار موثری در مورد بهره وری نیروی انسانی پژوهشی، خواهد بود. یکی از دغدغه های بنده از آغاز بکار این دو مجموعه، شبکه سازی پژوهشگران کشورمان بوده تا از طریق این مدل کاربردی، امکان بهره برداری از دانش و مهارتهای پژوهشگران در عرصه های مختلف «متدولوژی»، «آمار کاربردی» و «نگارش مقالات»، برای اشخاص حقیقی (پژوهشگران) و حقوقی (کلیه مراکز تحقیقاتی و سازمانهایی که حتی ممکن است ماموریت سازمانی آنها، بطور مستقیم با فعالیتهای پژوهشی در ارتباط نباشد)، فراهم گردد.

امیدوارم که این برنامه و فاز آغازین آن که شاید یک نوآوری در مدلهای مدیریتی «بازاریابی علمی» (شاید این واژه یا ترم، در منابع علمی رشته مدیریت، جایگاهی نداشته باشد، اما بنده به این واژه اصرار دارم تا تمایز و تفاوت بکارگیری برخی روشهای بازاریابی که قطعاً سنخیتی با موضوعات علمی و پژوهشی ندارند را با این روش، نشان دهم) باشد، این امکان را به ما (بعنوان مجموعه مدیریتی آکادمی پژوهش افزار و موسسه آمارافزار)، و مخاطبین فرهیخته ما بدهد که بتوانیم از این تجربیات انباشته در طی این سالهای متمادی، بخوبی بهره برداری نماییم.

همینجا اعلام میدارم که ارائه نقطه نظرات کلیه مخاطبین، چه آنهایی که کمتر از چند ماه از آشنایی این عزیزان با ما میگذرد و چه عزیزانی که سالهاست در خدمتشان هستیم، بسیار شایسته و بایسته بوده و از این موضوع، بشدّت استقبال خواهیم نمود.

امید است با بهرگیری از این تجربیات، بتوانیم فازهای بعدی این برنامه را طی دوره های زمانی بعدی، پیاده نموده و روزبروز کیفیت خدمات  را ارتقاء دهیم.

پیشاپیش فرارسیدن سال جدید (سال 1402) را به تمام مخاطبین عزیزمان تبریک و شادباش عرض نموده و امیدواریم خرگوش درون هر یک از ما در سال آینده، امکان توسعه سریعتر دانش و مهارتهایمان را به بهترین صورت ممکن، فراهم نماید.

 

دکتر عباس کشتکار

مدیر آکادمی پژوهش افزار و موسسه آمارافزار

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید